27 maj 2008

Vad behöver man när ens hem är borta?

Sydafrika är i en rätt stor humanitär kris i dagsläget.
Invandrare som emigrerat hit och som redan bor i omänskliga förhållanden drivs nu på flykt av den svarta sydafrikanska befolkningen. Det handlar inte om att de blir tillsagda att åka hem igen eller att de har ett val att stanna eller gå utan det här är våld, tegelstenskastning, nerbrända butiker och söndslagna hem. Inga sparas, varken barn eller kvinnor och tiotusentals människor står utan hem.


Jag kan inte skriva mycket om det här, varför och hur läget är - för jag vet inte.
Jag vet att det händer.
Jag vet att det inte bara är uppe i Johannesburg som detta sker.
Jag vet att bara några kilometer bort från var jag sitter exakt nu så flyr folk från vad de byggt upp för att ha möjlighet till ett någorlunda normalt liv. För att leva.
Men mer än så vet jag inte.


Jag kan inte politik. Jag vet inte och att försöka ta reda på exakta grunden till denna främlingsfientlighet skapats från är jätte svårt för jag vet inte var jag ska börja. Men, i och med den här situationen så har jag precis just kommit hem från den svåraste shoppingturen i hela mitt liv.

Vi samlar ihop mat, kläder, blöjor, filtar, kläder, och allt som kan tänkas hjälpa dessa människor som nu samlas på militäranläggningar, i kyrkor och polisstationer i skydd mot våldsamheterna som finns var de haft sina bostäder.
Men.
Hur skall man veta vad man ska köpa? Vad är det smartaste, vad genererar mest mat, mest hjälp och hur mycket ska man ta av varje?
Vi ville köpa hela affären, alla babykläder, alla barnmatsprodukter, allt ris, alla filtar.. Men det går inte.

En shoppingtur jag aldrig jag trodde jag skulle behöva vara med om är avklarad. Och det gnager mig att det känns så overkligt. Som om det inte var på riktigt. Som om någon borde slå mig hårt i huvudet för att jag ska inse allvaret i vad som händer.


Jag är otroligt påverkad, men ändå så läskigt oberörd.

Inga kommentarer: