09 juni 2008

Liten update

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara hur situationen här nere ser ut för tillfället. Det har varit så många förändringar som skett under den lilla tid jag varit här. Trots att det börjar närma sig halvårsstrecket så känns det fortfarande som om det inte riktigt är på riktigt.
Jag tror inte att jag ännu förstått att jag bor här och att det är bara att gilla läget – vilket ibland är lättare än andra stunder.

Vi har nu gått in i vinter. Sägs det. Jag vet inte, men det känns som om att den vinter vi än så länge har sett har en överkomlig kyla utomhus men en olidlig kyla inomhus. T ex så sitter jag nu på balkongen och solen har precis gått ner, månen lyser upp stan och klockan är 18:06. Det är fantasiskt kyligt vackert ute men det är inte utsikten och skönheten av stan som gör att jag sitter här. Det är kylan inomhus som driver ut mig. På allvar.
Det är så isande kallt i vår lägenhet att jag går omkring med dubbla sockor, pantalonger, långbyxor, dubbla tröjor och scarf. På balkongen behöver jag bara ett lager av allt – inte det dubbla.
Men, som sagt. Om det här är vinter så är det ok. Än så länge i varje fall.

Jobbet förändras hela tiden i och med att folk säger upp sig, åker på semestrar, är sjuka och på grund av den enkla saken är vi har för mycket att göra och är allt för få som jobbar. De gör nog säkert sitt bästa för att pussla ihop allting så att det ska gå smidigt, men ibland (läs väldigt ofta) undrar jag var man glömmer bort vilket led som håller uppe väldigt mycket. När kommer företag till den punkt när de blir blinda för det som är viktigt och bara ser siffror? Hur kan ledare, som är väldigt kompatibla, tro att pengar kommer in om det inte finns någon som ser till att de kommer in?
Det är många frågetecken men även mycket roliga saker som händer. Man får ser lite mellan fingrarna och lita på de som säger att förändringar kommer att ske och att det kommer bara bli bättre. Det blir nog bra. På ett eller annat sätt.

Kapstaden är otroligt vacker den här tiden. Precis som hemma, och varsomhelst som det blir höst/vinter i luften så förändras utseendet, känslan och dofterna i staden. Dofterna blir starkare och klarare utan hettan som suddar ihop allt. Luften blir bitig och lättare och lugnar ner stämningen som än så länge varit väldigt uptempo. Man känner att alla slappnar av på ett helt annat sätt. Andas lite.
Det är härligt. De regniga dagarna känns mer ok nu än i början av hösten. De soliga dagarna uppskattas desto mer och med 18-20 grader i solen – på en bra dag – så är det absolut ingen som klagar.

Min semester börjar snart närma sig. Det har varit många bud fram och tillbaka om när vi här i den här delen av företaget skall få semester, men jag tror det börjar lösa sig så småningom. Vi måste följa kontoret i Malmö eftersom de har företräde under sommarmånaderna, så det är dem vi väntar på.
Men. Jag vet att jag får komma hem i sommar i varje fall och det är det som håller igång mig för tillfället. Jag ser otroligt mycket fram emot att komma hem, om så bara för en liten stund. Få äta lite hemlagad mat, få träffa kompisar jag inte sett på alltför länge, träffa familjen och bara få njuta av svensk/åländsk sommar. (om ni skulle se mig nu så sitter jag och ler..).

Jag längtar. Det ska bli underbart.

Inga kommentarer: